Závazné podmínky pro ext. osoby

   ZÁVAZNÉ PODMÍNKY

pro provádění činností externích osob z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a ochrany životního prostředí 

ve společnosti VÍTKOVICE, a.s.

(dále jen „Závazné podmínky“) 

I.          Úvodní ustanovení  

1.      Tyto Závazné podmínky platí pro výkon veškerých smluvených činností externích osob a jejich subdodavatelů ve společnosti VÍTKOVICE, a.s. (dále jen „Společnost“).
2.     Závazné podmínky jsou nedílnou přílohou smlouvy, na základě které vykonává externí osoba, tj. právnická nebo fyzická osoba, ve smlouvě označená jako zhotovitel (též poskytovatel/dodavatel, přepravce, nájemce apod.), požadované činnosti, poskytuje nebo přijímá služby a vykonává práce, které jsou předmětem plnění dle takové smlouvy pro Společnost, ve smlouvě označenou jako objednatel (též odběratel, kupující apod.) v prostorách Společnosti i mimo tyto prostory. Tyto Závazné podmínky jsou považovány za písemnou dohodu pro koordinaci prováděných opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „BOZP“), požární ochrany (dále jen „PO“) a ochrany životního prostředí (dále jen „ŽP“), a postupu k jejich zajišťování.
3.     Externí osoby, které budou vykonávat sjednanou činnost pro Společnost, nesmí tuto svou činnost zahájit, pokud nebudou prokazatelně seznámeny s těmito Závaznými podmínkami a s dalšími zásadami BOZP a PO, jakož i s předpisy o ochraně majetku a ŽP a s dalšími předpisy pro každou externí osobu provádějící výkon činnosti pro Společnost (dále jen „Interní předpisy“).
4.     Vstupní školení externích osob se zásadami a riziky BOZP, PO a riziky životního prostředí a seznámení s platnými Interními předpisy a specifickými riziky v oblasti BOZP, PO a ŽP externích osob provádí odpovědný zaměstnanec Společnosti.
5.     Externí osoby jsou povinny před zahájením smluvené činnosti vyslat k tomuto seznámení se zásadami a riziky BOZP, PO, ŽP a Interními předpisy svého odpovědného zástupce, který následně písemně potvrdí, že byl s příslušnými riziky a Interními předpisy seznámen, vzal tyto na vědomí a zavazuje se dodržovat povinnosti, z nich vyplývající ve smyslu § 349 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, jakož i dodržovat příslušné bezpečnostní pokyny – instrukce a odpovídající bezpečnostní opatření v aktuálních podmínkách a zaváže se jako místně zodpovědná osoba v uvedeném smyslu prokazatelně proškolit svěřené osoby, včetně svých subdodavatelů. Potvrzení odpovědného zástupce externí osoby bude provedeno na formuláři „Prohlášení odpovědného zástupce externí osoby“, jehož vzor je přílohou 2 těchto Závazných podmínek. Termín vstupního školení jsou externí osoby povinny dohodnout při uzavření příslušné smlouvy.
POZNÁMKA: Pokud je to účelné pro zajištění následného proškolení zaměstnanců externí osoby nebo subdodavatelů, mohou být odpovědnému zástupci externí osoby předány kopie příslušných Interních předpisů.
6.     Externí osoba je povinna, vykonává-li na předaném pracovišti činnost více než 25 zaměstnanců externí osoby, zajistit dohled nad dodržováním požadavků BOZP a PO vyplývajících z těchto „Závazných podmínek“, platných právních a ostatních předpisů, v pravidelných intervalech (minimálně 1x týdně, pokud není stanovena častější četnost kontrol) a vést prokazatelné záznamy o těchto kontrolách. Externí osoba je povinna zajistit provádění těchto kontrol odborně způsobilou osobou v souladu se zákonem č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
7.     Externí osoby odpovídají za řádný (aktuální a odpovídající) stav odborných oprávnění, profesních školení, zdravotní a odborné způsobilosti apod., svých zaměstnanců při výkonu činností pro Společnost. Externí osoby jsou rovněž odpovědné za bezpečný stav používaného nářadí nebo zařízení, a to i zapůjčeného. Jsou rovněž odpovědné za ukázněné chování svých zaměstnanců, zvláště při dodržování zásad BOZP, PO a ochrany ŽP, včetně respektování pracovních a dalších rizik, na které byli tito zaměstnanci upozorněni (formou školení, bezpečnostních tabulek, vývěsek, ústně vedoucím zaměstnancem apod.).
8.     Vstupní seznámení/školení externích osob se zásadami a riziky BOZP, PO a ŽP je platné po dobu 24 měsíců od provedení vstupního seznámení/školení. V případě prodloužení smlouvy (dodatek ke smlouvě) se opakované vstupní seznámení/školení externích osob nemusí opakovat, jsou-li Závazné podmínky přílohou smlouvy a poslední seznámení/školení externí osoby bylo provedeno nejpozději před 24 měsíci.
9.     Externí osoby jsou povinny postupovat tak, aby při své činnosti neohrožovaly zdraví nebo životy zaměstnanců Společnosti, jiných osob včetně jejich majetku nebo ŽP. Externí osoba je povinna pro své zaměstnance zajistit prostředky pro poskytnutí první pomoci v rozsahu potřebné vzhledem k vykonávané činnosti a tyto prostředky musejí být po celou dobu výkonu činnosti externí osoby dostupné.
10.   Externí osobě je přísně zakázáno navštěvovat jiné pracoviště, než pro kterou Externí osoba vykonává činnost. Dále je zakázáno se pohybovat mimo předaná pracoviště (mimo pohybu z vrátnice na předané pracoviště a zpět a ve výrobních prostorách pouze po vyznačených komunikacích). Přitom je Externí osoba povinna dodržovat veškeré povinnosti stanovené Společností při pohybu po pozemních komunikacích, se kterými byla seznámena při vstupu do areálu Společnosti.
11.   Externí osoba je při výrobě, prodeji a předávání do užívání stanovených výrobků povinna postupovat v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na příslušná nařízení vlády. Externí osoba je povinna v této souvislosti doložit technickou dokumentaci zařízení, podrobné výkresy zařízení, dokumentaci o posouzení rizik, písemné postupy pro kontrolu, údržbu, seřízení, opravy, výměnu částí zařízení, montáž a demontáž atd. 



II.        Kontrola a pokuty  

1.    Externí osoby a její zaměstnanci jsou povinni respektovat kontrolní činnost odpovědných zaměstnanců Společnosti nebo jiných osob (týká se i strážní služby) pověřených jejím prováděním (dále jen „odpovědný zaměstnanec Společnosti“). Externí osoby jsou povinny na vyzvání a bez námitek předložit odpovědnému zaměstnanci Společnosti pověřenému kontrolou dodržování předpisů v oblasti BOZP, VTZ, PO nebo ŽP veškerou dokumentaci, týkající se systému managementu a platných zásad pro uvedené oblasti. Externí osoby jsou povinny umožnit odpovědnému zaměstnanci Společnosti přístup do všech prostorů kontrolovaného místa a ke všem dokumentům a záznamům spojeným s předmětem kontroly. Všichni zaměstnanci externí osoby jsou povinni poskytnout vyčerpávající a pravdivé požadované informace. O provedené kontrole bude v případě potřeby proveden písemný záznam.
2.    Externí osoba bere na vědomí, že porušení právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP ve smyslu § 349 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „právní a ostatní předpisy k zajištění BOZP“) a Interních předpisů ze strany externí osoby může být důvodem k uplatnění smluvních pokut ze strany Společnosti. Sazebník smluvních pokut je Přílohou č. 1 těchto Závazných podmínek. Smluvní pokuta může být Společností uplatněna i opakovaně. Externí osoba se zavazuje vyúčtovanou smluvní pokutu Společnosti uhradit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení vyúčtování.
3.    Zaplacením nebo uplatněním pokuty není dotčen nárok Společnosti na náhradu vzniklé škody (např. materiální, pokuty SOD) ani povinnost externích osob splnit povinnosti dané Interními předpisy. Odpovědný zaměstnanec Společnosti je oprávněn zastavit provádění každé činnosti externích osob v prostorách Společnosti, která by byla v rozporu s obecně závaznými právními předpisy nebo Interními předpisy, a to až do doby odstranění důvodů, které k zastavení činnosti vedly.
4.    Případné sankce, uložené Společnosti ze strany orgánů státní správy (Oblastní inspektorát práce, Hasičský záchranný sbor, Krajská hygienická stanice apod.) činnými v oblasti BOZP a PO spojené s porušením legislativy ze strany externí osoby, ponese externí osoba. 
5.    Externí osoby jsou povinny i bez vyzvání ihned zastavit práci, pokud jsou ohroženy životy a zdraví osob anebo hrozí-li nebezpečí havárie provozního zařízení (Společnosti i externím osobám) nebo ohrožení ŽP. Tuto skutečnost musí externí osoby neprodleně ohlásit odpovědnému zaměstnanci Společnosti. Škody vzniklé porušením právních předpisů a Interních předpisů externí osobě, která škodu způsobila, nese tato externí osoba.
6.    Odpovědný zaměstnanec Společnosti je oprávněn okamžitě vykázat z prostor Společnosti jakéhokoli zaměstnance externí osoby, pokud se dopustil trestného činu, přestupku nebo jeho chování není slučitelné s dobrými mravy.  
7.    Externí osoby jsou povinny na základě písemného vyžádání (mail apod.) umožnit zaměstnancům Společnosti s odbornou způsobilostí provedení auditu systému managementu BOZP/EMS u externí osoby. O rozhodnutí k provedení auditu informuje externí osobu zaměstnanec s odbornou způsobilostí min. 15 dnů před termínem auditu. Výstupem z auditu je zpráva – zhodnocení stavu BOZP/EMS, kterou zpracuje zaměstnanec Společnosti s odbornou způsobilostí a projedná s externí osobou. Externí osoba na základě zjištěných neshod musí přijmout adekvátní opatření v případech, kdy neshody mohou mít vliv na výkon externí osoby ve Společnosti. 

III.       Povinnosti externích osob z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  

1.      Před zahájením činnosti pro Společnost: 

  • Odpovědný zástupce externí osoby, která bude vykonávat smluvenou činnost pro, je povinen přihlásit se na vstupní školení BOZP a PO. 
  • Vstupní školení BOZP a PO odpovědného zástupce externí osoby bude provedeno nejpozději poslední pracovní den předcházející dni zahájení smluvené činnosti. Odpovědný zástupce externí osoby je povinen při školení externích osob se zásadami a riziky BOZP, PO a ŽP doložit písemnou informaci o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením vyplývající z činnosti externí osoby. 
  • Odpovědný zástupce externí osoby je povinen provést školení BOZP a PO u všech zaměstnanců externí osoby, resp. u svého subdodavatele, před zahájením jejich činnosti pro Společnost. O tomto školení je povinen sepsat protokol a předat jej příslušnému odpovědnému zaměstnanci Společnosti nejpozději v den zahájení smluvené činnosti, vždy však před jejím započetím. Protokol musí obsahovat tyto náležitosti: 

·   název externí osoby
·   datum provedeného školení
·   obsah školení
·   jmenný seznam školených vč. podpisů
·   jméno a podpis školitele. 

2.     Externí osoby jsou povinny přijmout veškerá opatření k prevenci rizik ve vztahu k vlastním zaměstnancům i cizím zaměstnancům a dalším osobám. Při výkonu více externích osob na jednom pracovišti, jsou odpovědní zástupci externích osob povinni se vzájemně písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, spolupracovat při zajišťování BOZP pro všechny zaměstnance na pracovišti. Prevencí rizik se rozumí všechna opatření, která vyplývají z právních a ostatních obecně závazných předpisů k zajištění BOZP a z opatření, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik. Externí osoby jsou zejména povinny: 

  • písemně jmenovat odpovědného zaměstnance externí osoby pro BOZP a PO, který bude odpovědný za dodržování všech bezpečnostních a požárních předpisů. Tento zaměstnanec je odpovědný za to, že všichni zaměstnanci externí osoby budou používat osobní ochranné pracovní prostředky a pracovní oděv bude výrazně označen názvem nebo logem externí osoby,
  • předat odpovědnému zaměstnanci Společnosti dle § 101 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, písemnou informaci o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, které se týkají výkonu práce a pracoviště,
  • předat odpovědnému zaměstnanci Společnosti řádně vyplněný a podepsaný formulář „Prohlášení odpovědného zástupce externí osoby“, jehož vzor je přílohou č. 2 těchto Závazných podmínek,
  • vést stavební deník, event. jiný deník/jednoduchý záznam (dále jen „Deník“), do kterého se zapisují údaje o průběhu činností vykonávaných externími osobami po celou dobu jejich provádění až do skončení, je-li to právními předpisy závazně požadováno nebo v příslušné smlouvě výslovně dohodnuto. Před započetím práce je externí organizace povinna provést bezpečnostní opatření k eliminaci rizik, jež mohou při její činnosti pro Společnost vznikat. Odpovědný zaměstnanec Společnosti před zahájením smluvené činnosti seznámí externí osobu s riziky a místy ohrožení na pracovišti při předávání pracoviště nebo místa práce, o tomto seznámení vyhotoví v nezbytném rozsahu „Zápis“ o zahájení, průběhu a ukončení činnosti s uvedením specifik pracoviště a prokazatelně jej předá příslušné externí osobě nebo vloží do Deníku. Externí osoby bez tohoto zápisu nesmí zahájit práci pro Společnost,
  • nepřevzít pracoviště a nezahájit smluvenou činnost do doby, než budou odpovědným zaměstnancem Společnosti určeny hranice pracoviště event. způsob jejich vytyčení, označení inženýrských sítí, způsob zajištění technologií apod., které by bezprostředně mohly ohrozit zaměstnance externí osoby,
  • nedovolit svým zaměstnancům vstupovat do prostorů a objektů, které nejsou určeny k jejich činnosti. Pro vstup do sociálních zařízení, šaten či jídelny mohou tito zaměstnanci používat jen veřejné komunikace, které jsou k tomu určeny. Popis vymezení předaného pracoviště, případně pronajatého prostoru, jednoduchý náčrtek a určení přístupové komunikace bude předáno příslušným odpovědným zaměstnancem Společnosti. Externí osoba odpovídá za to, že její zaměstnanci omezí pohyb a působnost na pracovišti, které jim bylo přiděleno a se kterým byli seznámeni. Za předání pracoviště a koordinaci prací odpovídá pověřený zaměstnanec Společnosti. Předané pracoviště bude externí osobou řádně ohraničeno a označeno názvem nebo logem externí osoby, 
  • dbát pokynů příslušného odpovědného zaměstnance Společnosti, pro kterou jsou smluvené činnosti prováděny, a jím stanovených bezpečnostních opatření,
  • upozornit příslušného odpovědného zaměstnance Společnosti na všechny okolnosti, které by mohly vést při jeho činnosti k ohrožení života a zdraví osob nebo na okolnosti, které by mohly vést k ohrožení provozu nebo k ohrožení bezpečného stavu technických zařízení a objektů Společnosti,
  • zaměstnancům externí osoby je zakázáno vnášet do Společnosti alkoholické nápoje a jiné návykové látky, tyto nápoje a látky na pracovišti požívat, popřípadě dále distribuovat. Zaměstnanci externí osoby jsou povinni podrobit se zkouškám na přítomnost alkoholu nebo návykových látek prováděnými odpovědným zaměstnancem Společnosti nebo jinou určenou osobou,
  • pokud externí osoba bude používat stroje nebo zařízení, musí před zahájením prací upozornit odpovědného zaměstnance Společnosti na případná nebezpečí vyvolaná strojem nebo zařízením, aby tento mohl včas uskutečnit potřebná bezpečnostní opatření
  • pokud bude externí osoba při své činnosti používat majetek Společnosti (např. jeřáby, výtahy, zdvihací plošiny, svařovací stroje, elektrické rozvody apod.), musí o jeho použití předem uzavřít písemnou dohodu se Společností. Obsahem dohody bude vymezení práv a povinností, jakož i stanovení podmínek bezpečného používání daného majetku. Externí osoba zajistí, aby osoba, která bude majetek Společnosti používat, vlastnila platný doklad o odborné a zdravotní způsobilost vzhledem k vykonávané činnosti a používanému majetku Společnosti, 
  • pokud externí osoba zpozoruje nebezpečí, které by mohlo ohrozit zdraví nebo životy osob nebo způsobit provozní nehodu nebo poruchu technických zařízení, případně příznaky takového nebezpečí, je povinna ihned přerušit práci, oznámit to neprodleně odpovědnému zaměstnanci Společnosti a podle možnosti upozornit všechny osoby, které by mohly být tímto nebezpečím ohroženy, 
  • v případě ohrožení výroby, ohrožení zdraví a života zaměstnanců, vzniku havarijního stavu je externí osoba povinna přerušit práci a uposlechnout příkazu odpovědného zaměstnance Společnosti, 
  • externí osoby nesmí používat při realizaci prací a ostatních činnostech na pracovištích a v pronajatých prostorách Společnosti nebezpečné a zdraví škodlivé látky, jejichž použitím by mohlo dojít k ohrožení osob, nebo musí učinit taková opatření, aby k ohrožení nemohlo dojít, 
  • externí osoby jsou povinny provést potřebná bezpečnostní opatření při použití přístrojů s rentgenovým, laserovým nebo jiným ionizujícím zářením a zdroji elektromagnetického záření a provádění prací s dostatečným předstihem ohlásit odpovědnému zaměstnanci Společnosti. Pro dobu používání přístrojů s ionizujícím zářením je externí osoba povinna oznámit odpovědnému zaměstnanci Společnosti jméno svého zaměstnance pověřeného dozorem nad ochranou proti ionizujícímu záření a předložit program zabezpečování jakosti pro nakládání se zdroji ionizujícího záření, 
  • evidence pracovních úrazů se řídí obecně závaznými právními předpisy. Externí osoba, která je současně zaměstnavatelem, je povinna provádět následující úkony: 

pa)    eviduje pracovní úrazy, dále sepisuje, posílá a předkládá záznamy o pracovních úrazech státním orgánům (Oblastnímu inspektorátu práce, Policii ČR) a zdravotní pojišťovně samostatně u úrazů, které se přihodily jeho zaměstnancům. Externí osoba je povinna splnit ohlašovací povinnost podle nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, ve znění pozdějších předpisů,
pb)      každý pracovní úraz, který si vyžádá pracovní neschopnost a každý smrtelný úraz je vedoucí zaměstnanec externí osoby povinen neprodleně oznámit odpovědnému zaměstnanci Společnosti za účelem objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu,
pc)      veškeré informace, výslechy, fotodokumentace, podklady atd. zjištěné při objasňování příčin a okolností vzniku pracovního úrazu Společnost předá externí osobě, která je archivuje pro případné předložení státním orgánům a institucím, pojišťovnám, odborovému orgánu, zástupci zaměstnanců pro oblast BOZP atd.,
pd)    po objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu stanoví odpovědný zaměstnanec Společnosti opatření proti opakování vzniku pracovních úrazů, které bude prokazatelně zapsáno např. do „Deníku“ a Knihy BOZP pracoviště s podpisem všech stran,
pe)    jednu kopii záznamu o úrazu předá vždy odpovědnému zaměstnanci Společnosti.

3.       Při zajišťování bezpečnosti práce na technických zařízeních jsou externí osoby zejména povinny: 

  • dodržovat zákaz jakékoliv manipulace na strojním a technickém zařízení Společnosti bez písemné dohody, příslušného oprávnění a vědomí odpovědného zaměstnance Společnosti, pro kterou je vykonávána smluvená činnost. Externí osoba bude informovat odpovědného zaměstnance Společnosti o zahájení a ukončení práce na zařízení a v prostorách, které jsou provozovány a nejsou předány externí osobě jako trvale zajištěné pracoviště, 
  • koordinovat s odpovědným zaměstnancem Společnosti způsob a čas zajištění a odstavení zařízení, které je částečně nebo trvale provozováno nebo se nachází v bezprostřední blízkosti provozovaného zařízení a mohlo by ohrozit zaměstnance externí osoby, 
  • trvale udržovat volné a nezatarasené únikové cesty a komunikace včetně vymezených prostorů před elektrickými rozvaděči. Instalované bezpečnostní značky nesmí být odstraňovány, poškozovány ani zakrývány, 
  • zajistit, aby zaměstnanci externí osoby při práci povinně používali ochranné zařízení strojů a technologických celků zabraňujících nebo snižujících nebezpečí vzniku úrazu, příp. zabraňujících zhoršování hygienických parametrů pracovního prostředí (hluk, prašnost atd.), neodstraňovali je a nevyřazovali je z činnosti. Dále jsou zaměstnanci externí osoby povinni neuvádět do provozu a neprovozovat stroje a zařízení bez správně nasazených a seřízených ochranných krytů a zařízení, 
  • provádět práce na strojních a technických zařízeních až po nezbytném zajištění zařízení (např. vypnutí, odstavením, zabezpečení proti pohybu apod.). Zajištění zařízení zajistí odpovědný zaměstnanec Společnosti na základě požadavku externí osoby. Potřebnou koordinaci průběhu realizace smluvené činnosti včetně seznámení s příslušnou technickou dokumentací zajistí odpovědný zaměstnanec Společnosti. Koordinaci samotné smluvené činnosti zajišťuje externí osoba dle příslušné dokumentace (legislativy, technologických a pracovních postupů apod.), 
  • zabezpečit provádění prací v souladu s předpisy BOZP. Způsob zajištění pracovišť upřesní a koordinuje příslušný odpovědný zaměstnanec Společnosti, 
  • chránit při práci ve výškách své zaměstnance i třetí osoby kolektivním nebo individuálním zajištěním proti pádu. Stavba a práce na pomocných ochranných a záchytných konstrukcích (lešení, záchytné lešení, ochranné zábradlí, ochranné hrazení) musí být prováděny v souladu s ustanovením platné legislativy. Tyto ochranné a záchytné konstrukce musí být dostatečně pevné a odolné vůči vnějším silám a nepříznivým vlivům a upevněny tak, aby bezpečně unesly předpokládané namáhání a před zahájením prací na nich, musí být řádně převzaty do užívání. 

4.    Externí osoby odpovídají při veškeré své činnosti za udržování pořádku užívaných prostor a objektů Společnosti. Z tohoto důvodu jsou zejména povinny:

  • využívat mimo pracoviště jen objekty, které jim byly určeny. Externí osoby jsou povinny tyto prostory a objekty udržovat volné od všech překážek, které nejsou nezbytné, a bez zbytečného odkladu uskladňovat nebo odstraňovat jakékoliv nadbytečné materiály, montážní zařízení, které nebude dále požadováno nebo nebude potřebné při jejich činnosti, 
  • zajistit okamžitý úklid příjezdových komunikací, jestliže došlo k jejich znečištění nebo omezení průjezdu v důsledku jeho činnosti, 
  • po ukončení provádění činnosti předat pracoviště (objekt, areál) v uklizeném a bezpečném stavu, prosté všech přebytečných materiálů, montážních zařízení odpadů apod. Pokud tak neučiní, budou mu veškeré náklady vynaložené ze strany Společnosti na uvedení do pořádku dány k úhradě, 
  • řádně označovat pozemky používané jako montážní, skladovací a manipulační plochy tabulkou s názvem uživatele a jménem odpovědné osoby externí osoby. Stejným způsobem budou označeny ostatní objekty (garáže, přístřešky apod.). Tabulku s názvem uživatele a jménem odpovědné osoby zajistí externí osoba. Externí osoba je povinna zajistit úklid v pravidelných intervalech nejméně 1x za měsíc, 
  • neprovádět žádnou stavební, výkopovou, skladovací či jinou činnost na pozemcích, které jsou zatravněné, osázené zelení nebo jinak zahradnicky ošetřované uvnitř i mimo prostor Společnosti bez souhlasu odpovědného zaměstnance,
  • při provozu vozidel respektovat dopravní značení a dodržovat maximální povolenou rychlost v prostorách/areálech Společnosti. 


IV.       Povinnosti externích osob v oblasti požární ochrany  

1.     Externí osoby jsou povinny při činnostech pro Společnost si počínat tak, aby svým jednáním nezavdaly příčinu ke vzniku požáru, výbuchu, ohrožení života nebo škody na majetku. Povinnosti externích osob v oblasti požární ochrany při činnostech pro Společnost jsou stanoveny obecně závaznými právními předpisy v oblasti požární ochrany, zejména zákonem č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách, ve znění pozdějších předpisů. 

2.     Na převzatých pracovištích nebo v předaných nájemních prostorách zajišťuje externí osoba požární ochranu samostatně ve smyslu platných, obecně závazných předpisů a je odpovědná za dodržování ustanovení těchto předpisů a za škody, které vzniknou jeho činností. Externí osoba písemně jmenuje zaměstnance pro oblast požární ochrany, který bude odpovědný za dodržování výše uvedených předpisů.  

3.     Provozuje-li činnost na jednom pracovišti více externích osob, jsou povinny zajistit vzájemně koordinovaný postup pro zabezpečení požární bezpečnosti a určit kontaktní a odpovědnou osobu za oblast PO a BOZP. 

4.     Externí osoba je povinna se seznámit s místem, pracovištěm a s veškerým nebezpečím, které může být spojeno s výkonem pracovních činnosti, a zavazuje se přijmout veškerá požárně bezpečnostní opatření ve vztahu k typu prováděných prací i s přihlédnutím k umístění pracoviště. Tato povinnost platí pro všechny její zaměstnance. 

5.     Externí osoby jsou dále povinny zejména: 

  • dodržovat zákaz kouření v prostorách Společnosti, s výjimkou k tomu určených prostorů, 
  • v případě manipulace s požárně nebezpečnými nebo výbušnými látkami, směsmi a materiály, které mohou přispět ke zvýšenému nebezpečí vzniku požáru nebo výbuchu, nahlásit tuto skutečnost před započetím pracovní činnosti odpovědnému zaměstnanci Společnosti, 
  • dodržovat všechna ustanovení nařízení vlády č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách, ve znění pozdějších předpisů,
  • označovat poskytnutá pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, a to včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení dle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů,
  • nahlásit odpovědnému zaměstnanci Společnosti druh, množství, počet, umístění a způsob skladování hořlavých a výbušných látek, směsí a materiálů, tlakových lahví apod., 
  • dle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, okamžitě bez odkladu ihned nahlásit každý vznik požáru dle požárních poplachových směrnic, 
  • dbát na to, aby všechny věcné prostředky PO a požárně bezpečnostní zařízení byly neporušené, nepoškozené a byly udržovány vždy v provozuschopném stavu a přístupné, ve všech prostorách, které má předané nebo pronajaté, 
  • v případě ztráty, použití nebo poškození části nebo celého požárního zařízení tuto skutečnost ihned nahlásit odpovědnému zaměstnanci Společnosti. Ztráty, svévolné použití a zneužití požárního zařízení ze strany externí osoby bude účtováno dle vzniklých nákladů, 
  • nahradit všechny náklady Společnosti spojené s uvedením požární techniky do pohotovostního stavu, které jí vzniknou v důsledku nedodržení Interních předpisů,
  • Externí osoba při provádění činností je povinna pravidelně kontrolovat prostřednictvím odborně způsobilé osoby, technika požární ochrany nebo preventisty požární ochrany dodržování předpisů o požární ochraně, včetně provádění pravidelné kontroly svých subdodavatelů a neprodleně odstraňovat zjištěné závady.

V.         Povinnosti externích osob při ochraně životního prostředí  

1.      Externí osoby jsou povinny dodržovat veškerá zákonná ustanovení, vyplývající zejména ze zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), ve znění pozdějších předpisů, včetně souvisejících prováděcích předpisů apod. 

         Případné sankce, uložené orgány státní správy činnými v jednotlivých oblastech životního prostředí, spojené s porušením legislativy ze strany externí osoby, ponese externí osoba

2.     Při ochraně ŽP v prostorách Společnosti jsou externí osoby povinny zejména: 

  • nakládat s odpady ze svých činností v souladu s platnými právními předpisy pro nakládání s odpady,
  • nakládat při svých činnostech s vodami v souladu s platnými právními předpisy pro ochranu vod a pro jejich hospodárné využívání,
  • chránit při svých činnostech ovzduší v souladu s platnými právními předpisy,
  • nakládat při svých činnostech s chemickými látkami a chemickými směsmi v souladu s platnými právními a ostatními předpisy. 

3.     Externí osoby jsou dále povinny zejména: 

  • označit při činnostech vykonávaných pro Společnost názvem a jménem odpovědného zaměstnance externí osoby objekty a plochy vyhrazené mu pro skladování materiálu a shromažďování odpadů,
  • shromažďovat, soustřeďovat, třídit, skladovat, přepravovat, odstraňovat a předávat odpady vznikající z jejích činností vykonávaných pro Společnost na své náklady, a to způsobem, který je v souladu s platnými právními předpisy pro nakládání s odpady a s Interními předpisy platnými ve Společnosti,
  • bez předchozího písemného ujednání se Společností neshromažďovat a neskladovat odpady, které vznikly jeho činností, v kontejnerech na tříděné odpady (např. sklo, papír, plasty) a v kontejnerech na tuhý komunální odpad, které jsou určeny výhradně pro Společnost,
  • jestliže došlo činností externí osoby k ohrožení životního prostředí nebo je následně ohrožení možné, je povinen každý zaměstnanec externí osoby toto neprodleně oznámit odpovědnému zaměstnanci Společnosti,
  • ukládat veškeré suroviny a odpady smluvního partnera, které mohou ohrozit životní prostředí nebo zdraví osob tak, aby neohrozily ŽP a zdraví lidí a zabezpečit je proti neodborné manipulaci, zneužití a úniku,
  • provozovat zařízení, které je zdrojem znečišťování ŽP a jeho složek pouze v souladu s platnými právními předpisy pro ochranu ŽP a Interními předpisy platnými ve Společnosti, 
  • písemně sdělit odpovědnému zaměstnanci Společnosti rizika svých činností vykonávaných pro Společnost ve vztahu k ŽP (např. o používaném druhu, vlastnostech, množství a umístění látek regulovaných v rámci ochrany ozónové vrstvy země, chemických látek a chemických směsí, včetně ropných látek a PCB, radioaktivních látek, azbestu atd.) a o svých preventivních opatřeních ke snížení těchto rizik, 
  • dodržovat zákaz používat chemické látky, jejichž výroba, dovoz a distribuce jsou v ČR zakázány. Pokud smluvní partner musí v prostorách Společnosti použít tyto nebezpečné chemické látky a směsi, je povinen prokázat způsobilost svých zaměstnanců k nakládání s těmito látkami, 
  • dodržovat zákaz znečišťování ovzduší spalováním hořlavých látek a prašností, dodržovat zákaz vypouštění použitých chemických látek, směsí a kapalin na terén nebo do kanalizace. Případné úniky chemických látek, chemických směsí a použitých kapalin (dobu a místo úniku, druh a množství) je externí osoba povinna oznámit odpovědnému zaměstnanci Společnosti, 
  • zajistit odstraňování obalů, použitých chemických látek a směsí, radioaktivních látek, komunálního odpadu apod., které vzniknou prováděním smluvené činnosti, výlučně v souladu s platnými právními předpisy a Interními předpisy platnými ve Společnosti, 
  • neznečišťovat komunikace a zpevněné plochy v prostorách Společnosti a nepoškozovat zeleň. 

VI.       Ostatní povinnosti externích osob    

1.      Externí osoba vysílající své zaměstnance, občany EU/EHP, cizince uvedené v § 98 písm. a) až e) zákona č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a cizince – držitele modré karty, na pracoviště Společnosti, odpovídá za splnění informační povinnosti vůči příslušné krajské pobočce Úřadu práce. V případě že ke splnění úkolů vyšle ostatní cizince, odpovídá externí osoba za to, že její zaměstnanci vyslaní k výkonu práce na pracoviště Společnosti mají platné povolení k zaměstnání a povolení k pobytu na území ČR. Před zahájením prací předloží zástupci Společnosti kopie dokladů prokazujících splnění povinností zaměstnavatele (tj. kopii Informace pro ÚP případně kopii modré karty nebo povolení k zaměstnání a povolení k pobytu). 

2.      Externí osoba zajišťující své činnosti subdodavatelským způsobem odpovídá Společnosti za splnění povinností uvedených v odstavci 1 této části subdodavatelem. 

3.      V případě porušení povinností vyplývajících z odstavců 1 a 2 této části, je externí osoba povinna uhradit Společnosti jako náhradu škody v plné výši všechny sankce (pokuty), které budou Společnosti z tohoto důvodu vyměřeny místně a věcně příslušným orgánem státní správy, a to do 15 dnů od doručení písemného oznámení Společnosti, jehož součástí je doložení výše škody. 

4.      Externí osoba je povinna v případě zprostředkování zaměstnávání vlastnit povolení k zprostředkovávání zaměstnání vydané Úřadem práce ČR. Bez předložení příslušného povolení externí osobou nebude smlouva uzavřena. Dojde-li po uzavření smlouvy k jakýmkoliv změnám v povolení ke zprostředkování zaměstnávání, případně bude-li toto povolení odejmuto, je externí osoba povinna tuto skutečnost neprodleně sdělit Společnosti. 

5.      V případě, že externí osoba uzavře se Společností smlouvu o dílo podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů (§ 2586 až § 2661) s plněním předmětu smlouvy na pracovištích Společnosti, zajišťuje sjednané činnosti na vlastní nebezpečí, odpovídá za vady díla, svým zaměstnancům vyslaným na pracoviště Společnosti přiděluje úkoly a kontroluje jejich práci. 

6.      Externí osoba je v případě zajišťování agenturního zaměstnávání povinna předložit veškerá platná povolení k výkonu této činnosti a veškeré náležitosti musejí být realizovány v souladu se zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. 

7.      Je zakázáno fotografování a filmování v prostorách Společnosti bez předchozího písemného souhlasu statutárního orgánu Společnosti.   

VII.      Závěrečná ustanovení  

1.      V souvislosti se změnou právních norem a Interních předpisů závazných pro Společnost, jakož i v souvislosti
se zjištěnými nedostatky v chování externích osob anebo jejich zaměstnanců a subdodavatelů při vykonávání smluvených činností pro Společnost, mohou být tyto Závazné podmínky změněny. Externí osoba bere na vědomí a souhlasí, že tato změna je pro ni závazná dnem prokazatelného doručení těchto Závazných podmínek. 



Příloha č. 1 - SAZEBNÍK SMLUVNÍCH POKUT

Číslo:

Specifikace pokuty:
Částka:
(1)
Neprovedení nebo nezajištění prokazatelného a odpovídajícího školení BOZP, PO a ŽP osob pracujících pro externí osobu
   5 000,- Kč za osobu
A.
BEZPEČNOST PRÁCE

(2)
Nezajištění prokazatelné a odpovídající zdravotní způsobilosti osob pracujících pro externí osobu
   5 000,- Kč za osobu
(3)
Nezajištění prokazatelné a odpovídající kvalifikace nebo odborné způsobilosti osob pracujících pro externí osobu (vazač, jeřábník, řidič, svářeč, revizní technik atd.)
   5 000,- Kč za osobu
(4)
Neodstranění závady bránící zajištění BOZP
 20 000,- Kč za případ
(5)
Neohlášení pracovního úrazu osob pracujících pro externí osobu, požáru, úniku chemických látek nebo přípravků, poškození majetku Společnosti, popř. jiné mimořádné události
 50 000,- Kč za případ
(6)
Porušení zákazu užívání nebo vnášení alkoholických nápojů a užívání jiných návykových látek nebo odmítnutí dechové zkoušky osoby pracující pro externí osobu
10 000,- Kč za případ a vypovězení takové osoby z areálu společnosti
(7)
Neoznačení osob pracujících pro externí osobu firemní značkou na pracovních nebo ochranných oděvech
      500,- Kč za osobu
(8)
Porušení povinnosti nosit ochranné přilby a jiné osobní ochranné pracovní prostředky
   2 000,- Kč za osobu
(9)
Nedodržení pravidel pro stavbu lešení a závěsných lávek, výstupy na lešení, nezakryté nebo řádně neoznačené výkopy, nezabezpečené stěny výkopu pažením podle platných právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP nebo Návodů výrobce
 20 000,- Kč za případ
(10)
Porušení nařízení vlády č. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky, ve znění pozdějších předpisů
 20 000,- Kč za případ
(11)
Porušení platných právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP nebo Návodů od výrobce vzhledem k provozování zařízení, zejména neprovádění pravidelných kontrol a revizí zařízení nebo provozování zařízení k takovým účelům, ke kterým není určeno.
   5 000,- Kč za případ
(12)
Porušení příslušných předpisů týkajících se vyhrazených technických zařízení
 10 000,- Kč za případ
(13)
Nerespektování bezpečnostních tabulek a značek v prostorách Společnosti
   5 000,- Kč za případ
B.
POŽÁRNÍ OCHRANA

(14)
Porušení zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů anebo vyhlášky č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování nebo nahřívání živic v tavných nádobách, ve znění pozdějších předpisů
 20 000,- Kč za případ
(15)
Porušení zákazu kouření
   1 000,- Kč za případ
(16)
Porušení zákazu kouření nebo používání otevřeného ohně v požárně nebezpečných prostorech, pracovištích a objektech a při činnostech se zvýšeným požárním nebezpečím
   5 000,- Kč za případ
(17)
Znemožnění/ohrožení řádného přístupu k nouzovým východům, únikovým cestám nebo k rozvodným zařízením energií, plynu a vody a k prostředkům požární ochrany
 10 000,- Kč za případ
C.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

(18)
Porušení platných právních a ostatních předpisů pro ochranu ŽP při nakládání s odpady kategorie ostatní (O) nebo nebezpečný (N)
 10 000,- Kč za případ u (O)
 20 000,- Kč za případ u (N)
(19)
Porušení Interních předpisů Společnosti pro třídění, skladování, předávání a odstraňování odpadů
 10.000,- Kč za případ
(20)
Únik ropných a jiných škodlivých látek (např. chemikálií)
 50 000,- Kč za případ
(21)
Porušení platných právních předpisů pro ochranu ŽP při nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi
 10 000,- Kč za případ
(22)
Porušení platných právních předpisů pro nakládání s vodami
 20 000,- Kč za případ
(23)
Porušení platných právních předpisů pro ochranu ovzduší
 20 000,- Kč za případ
(24)
Porušení zákazu vnášení odpadů nebo použitých chemických látek a směsí do prostor Společnosti
 50 000,- Kč za případ
(25)
Nepovolené skladování materiálu
 10 000,- Kč za případ
D.
OSTATNÍ

(26)
Fotografování a filmování v prostorách Společnosti bez schválené žádosti
 10 000,- Kč za případ
(27)
Poškození majetku nebo neoprávněné použití zařízení Společnosti
   5 000,- Kč za případ
(28)
Nepředání vyplněného a podepsaného formuláře „Prohlášení externí osoby“
 50 000,- Kč
(29)
Nepředložení písemné informace o rizicích a přijatých opatřeních
 10 000,- Kč
(30)
Nepředání kompletní dokumentace ke stanoveným výrobkům ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů a navazujících nařízení vlády
100 000,- Kč za případ
(31)
Porušení ostatních povinností vyplývající z těchto Závazných podmínek
  10 000,- Kč za případ

Příloha č. 2 - Prohlášení odpovědného zástupce externí osoby  

  

Jsem seznámen s těmito Závaznými podmínkami a dokumentem Písemná informace o rizicích pro externí osoby, poučen o nebezpečí při práci ve společnosti VÍTKOVICE, a.s. a jejich provozních zařízeních, včetně všech důsledků vznikajících při nedodržení platných právních a ostatních předpisů BOZP, těchto Závazných podmínek a chování ve společnosti VÍTKOVICE, a.s. dle platných pravidel a zásad v oblasti BOZP, PO a ochrany ŽP. 

Zavazuji se dodržovat bezpečnostní předpisy a dodržovat odpovídající bezpečnostní opatření v aktuálních podmínkách. 

Zavazuji se jako místně odpovědný, event. jako pověřený zástupce externí osoby mně svěřené zaměstnance a další osoby ve výše uvedeném smyslu prokazatelně proškolit. 

Za externí osobu:

…………………………….……………….………………………………

(obchodní firma, sídlo, IČ)  

Odpovědný zástupce externí osoby:

…………………………….……………….………………………………

(jméno, podpis, datum)  

Potvrzení o seznámení odpovědného zástupce externí osoby s platnými interními předpisy včetně písemné informace o rizicích a přijatých opatření, konkrétními místními podmínkami a specifickými riziky v oblasti BOZP, PO a ŽP (potvrzuje odpovědný zaměstnanec společnosti VÍTKOVICE, a.s.):   

Specifické předpisy vztahující se k danému pracovišti:

Za společnost VÍTKOVICE, a.s.:

…………………………….……………….………………………………

(jméno, podpis, datum školení)  

* Svým podpisem souhlasím se zpracováním osobních údajů v souladu s „Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ESSouhlas uděluji společnosti VÍTKOVICE, a.s., za účelem vedení záznamů o provedeném školení. 

Dokument ke stažení ZDE

Naše společnosti Naše společnosti

Naše
společnosti

Již bezmála 200 let jsme lídrem trhu. Energetika, ocelářství, development, facility management, vzdělávání.

Vzdělávací centrum Vzdělávací centrum

Vzdělávací
centrum

Vzdělávání a profesní rozvoj zaměstnanců patří mezi klíčové priority skupiny VÍTKOVICE. Vzdělávání je zajišťováno pro celou skupinu centrálně prostřednictvím moderního Vzdělávacího centra.

Komerční nemovitosti Komerční nemovitosti

Komerční
nemovitosti

Jedná se především o výrobní haly, administrativní budovy, sklady, manipulační plochy, venkovní reklamní plochy, aj. Nabízené nemovitosti se nacházejí zejména v obci Ostrava a okolí.

Pracovní příležitosti Pracovní příležitosti

Pracovní
příležitosti

Aktuálně volné pracovní pozice v dělnických a technickohospodářských profesích. Ať už jste student, absolvent nebo zkušený specialista, nabízíme vám příležitosti být součástí našeho týmu a pracovat na smysluplných projektech.

ARSY line / DigiBoost - tvorba webových stránek a eshopů